top of page
  • motim51

החיקוי: כלי עוצמתי להתפתחות ולמידה של ילדים אוטיסטים.


📘חיקוי הוא כלי למידה משמעותי בכל גיל, הוא מתבצע אוטומטית ואינו דורש כוונה מודעת.


📘בגופינו ישנם תאי עצב הנקראים נוירונים. במוח יש תאי עצב הנקראים נוירוניי המראה והם אלו שאחראים על החיקוי על ידי קישור פעולות שאנו רואים על ידי התבוננות בלבד אל דפוסי הפעולה שלנו.


📘חיקוי מתבצע בהקשרים רבים, פעולות עם ועל אובייקטים, הבעות פנים ותנועות פה, צלילים, קולות, מחוות ומיומנויות מוטוריות גסות ועדינות.



החיקוי חשוב ל:

🟢הבעה והבנה רגשית – למשל על חיקוי מחוות פנים.

🟢למידה חברתית – למשל חיקוי הדדי בין בניי גיל מלמד את הילד על תורות, בנוסף מלמד אותו על הכוח של הבעה תקשורתית והתגובה החברתית שהוא מקבל.

🟢מיומנויות משחק – למשל חיקוי פעולה על אובייקט, הילד לומד איך להפעיל את האובייקט. בדרך זו גם הילד לומד ומעמיק את הבנתו על דרך ביצוע פעולות של אחרים בעולם.

🟢פיתוח שפה – למשל על ידי חיקוי צלילים שיהפכו בהמשך למילים.

🟢מיומנויות מוטוריות – למשל על חיקוי של מבוגר או ילד בן גילו מטפס על סולם, קופץ, משחק עם כדור או מצייר.


📘חיקוי בילדים אוטיסטים נמצא כמיומנות מועטה, כפועל יוצא מכך הזדמנויות הלמידה שלהם מצטמצמות באופן משמעותי וכך נוצרים פערים התפתחותיים מבניי גילם, פערים שבאים לידי ביטוי בהיבטים חברתיים – תקשורתיים, רגשיים ומוטוריים.


💥מכאן נגזרת החשיבות של עבודה על חיקוי על שלל היבטיו כבר בגיל הרך ולכן ההמלצה שלנו היא לכלול מטרות המערבות חיקוי בכל תכנית טיפולית במידה והמיומנות לא קיימת.

63 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page