קשיי התארגנות אצל ילדים ובוגרים אוטיסטים
- motim51
- לפני יומיים
- זמן קריאה 4 דקות

התארגנות נראית לעיתים כמו פעולה פשוטה: להתלבש, לארוז תיק, לסדר את החדר, להתחיל שיעורי בית.
אבל עבור ילדים ובוגרים אוטיסטים זו אחת המשימות המורכבות ביותר, הדורשת תיאום בין מספר מערכות.
בפוסט זה נציג מה גורם לקושי, כיצד זה נראה ביום יום, ונציע כלים פרקטיים לשיפור המיומנות.
⭐ למה ילדים ובוגרים אוטיסטים מתקשים להתארגן?
קשיי התארגנות אינם נובעים מגורם אחד, אלא הם תוצאה של שילוב בין מספר יכולות.
כאשר אחת מהן מאותגרת, המשימה נהיית קשה, כאשר כמה מהן מושפעות, ההתארגנות עלולה "להתפרק".
המחקר מצביע על כך שילדים ובוגרים אוטיסטים חווים שיעור גבוה של:
אתגרים בתפקודים ניהוליים - תפקודים ניהוליים הם מערכת הבקרה של המוח. כאשר קיימים קשיים בהם, זה מתבטא בקשיי התארגנות כמו:
✔ קושי בתכנון
קושי לראות קדימה את שלבי המשימה של התארגנות.
למשל, מה עושים קודם? איפה מתחילים? מה צריך לקחת?
✔ קושי בארגון
סידור חפצים, תיק בית ספר, חדר, סדר פעולות.
מעבר למוטוריקה ולביצוע, יש גם ארגון פנימי:
יכולת לעשות “סדר בראש”
היכולת להבחין בין חשוב לפחות חשוב
הימנעות מעומס נפשי
כשאין סדר פנימי, יש גם בלגן חיצוני.
✔ קושי ביוזמה ובמוטיבציה
הילד יודע מה צריך לעשות אבל לא מצליח להתחיל.
לעיתים הקושי אינו ביכולת, אלא במוטיבציה:
המשימה לא מעניינת
אין משמעות פנימית
אין רווח מיידי
העומס מרתיע
התוצאה: הימנעות ו"תקיעות".
✔ קושי בשמירה על רצף
הילד מתחיל משימה ונעצר בכל שלב בגלל קושי לעבור לשלב הבא.
קשור גם לתפקוד ניהולי של זיכרון עבודה שמשמעותו שמירה ועיבוד מידע זמני בראש למטרת ביצוע משימות מורכבות, התמדה בפעילות.
התארגנות דורשת לזכור כמה צעדים בו־זמנית:
"לגרוב גרביים ← נעליים ← תביא את התיק ← תבדוק שיש מים"
כשזיכרון העבודה מוגבל, הילד מאבד שלבים, שוכח, חוזר אחורה, ומרגיש מוצף.
✔ קושי בעיכוב תגובות ובתשומת לב
מעבר לגירויים אחרים, מוסחות, קושי להשלים משימה.
✔ יכולת גמישות מחשבתית
הכרחית להתארגנות:
שינוי סדר הפעולות
פתרון בעיות כשמשהו לא נמצא
התאמת עצמי למצבים חדשים
קושי בגמישות ← נתקל במכשול קטן ונעצר לגמרי.
קשיים בתכנון תנועה - אצל חלק מהילדים והבוגרים האוטיסטים קיימים קשיים בתכנון תנועה, כלומר, אתגר ביכולת לתכנן, לארגן ולבצע רצף תנועות מורכבות.
✔ התארגנות היא משימה מוטורית מורכבת
לבישת בגדים, אריזת תיק, סידור החדר, כולן משימות הדורשות:
פירוק המשימה לשלבים
התחלת תנועה
ארגון רצף הפעולות
קואורדינציה בין ידיים, עיניים ותנועה
דיוק של כל שלב
קושי בתכנון תנועה יוצר מצב שבו הילד יודע מה צריך לעשות, אבל הגוף לא מתארגן לבצע.
✔ עומס מוטורי-קוגניטיבי
התארגנות דורשת גם תפקודים ניהוליים (המוח המתכנן) וגם יכולות מוטוריות (הגוף המבצע).
כאשר שתיהן מאותגרות ← רמת המאמץ עולה מאוד.
הילד לא מצליח להבין מה הצעד הראשון ← קושי ניהולי
גם כשהבין, קשה לו לבצע ברצף ← תכנון תנועה
כל הסיטואציה מרגישה “גדולה מדי” ← הצפה
בסוף: תסכול, הימנעות, האטה, תלות במבוגר
3. וויסות תחושתי - ילדים עם קשיי ויסות סנסורי או עיבוד סנסורי מתקשים לארגן תנועה באופן יעיל, מה שלפעמים גורם לבלבול, איטיות ועומס בזמן התארגנות.
קושי לסבול בגד מסוים ← נעצר בתהליך הלבוש
מוסחות מרעש/תנועה ← מאבד רצף
חיפוש סנסורי ← מתנתק מהמשימה
עומס חושי ← קיפאון או הימנעות
התארגנות היא משימה סנסורית-מוטורית, ואם המערכת מוצפת, התפקוד נפגע.
4. תפיסה חזותית ומרחבית – כולל יכולות החיוניות להתארגנות:
לדעת איפה דברים נמצאים
להבין מה שייך למה
לראות בעין איך צריך להיראות תיק מסודר
לארגן מקום על שולחן/מדף
קושי בתפיסה חזותית מביא לבלגן כרוני וארגון לא יעיל.
5. קצב עיבוד
ילדים אוטיסטים לעיתים מעבדים מידע לאט יותר, ולכן:
כל פעולה לוקחת יותר זמן
המעבר בין שלבים איטי
עומס במצבים של לחץ זמן (בוקר לפני בית ספר)
זמן הופך להיות גורם לחץ משמעותי.
6.וויסות רגשי
ברגע שיש תסכול, ההתארגנות מתפרקת.
חוויית כישלון ← הילד נתקע
דרישה לאורך זמן ← עייפות רגשית
שינויים קטנים בתכנית ← הצפה
לרגשות יש חלק ביכולת להתמיד במשימה מורכבת.
⭐ איך קשיי התארגנות אצל ילדים ובוגרים אוטיסטים נראים בחיי היום יום?
הילד מתחיל להתלבש ופתאום נעצר באמצע.
איטיות בהתארגנות, למשל, לוקח המון זמן לצאת מהבית בבוקר.
התיק והחדר מבולגן או לא מאורגן.
הילד הולך לחדר להביא משהו, ושוכח מה רצה.
חפצים הולכים לאיבוד לעיתים קרובות.
הצפה רגשית כשיש הרבה שלבים או לחץ זמן.
קושי להתחיל משימות, הילד יודע מה צריך לעשות אבל לא יודע איך להתחיל.
צורך בהנחיה חיצונית בכל משימה מורכבת
קושי לארוז תיק / לסדר שולחן / להתכונן לשיעור
עומס מוטורי, "אני לא יודע איפה הידיים שלי אמורות להיות", למשל מסדר את התיק תוך כדי שמחזיק ספר מהתיק, במקום להניח את הספר בצד ולפנות את שתי הידיים לטובת הארגון.
⭐ טיפים פרקטיים להורים: מה עושים בבית?
להלן כלים שנבדקו בשטח ושימושיים לרוב הילדים והבוגרים האוטיסטים:
פירוק משימות לשלבים
הפכו כל משימה למספר צעדים ברורים.
לדוגמה: לבוש בוקר ← חולצה ← מכנסיים ← גרביים ← נעליים.
טיפ: אפשר להדפיס או לצלם את השלבים.
שימוש בתמונות או לוחות חזותיים
חזותי עוזר יותר משפה מילולית אצל רוב הילדים האוטיסטים.
טיפ: לוח “התארגנות בוקר”, “התארגנות יציאה מהבית”, “לפני שינה”.
טיימר חזותי
עוזר לילד להבין זמן בצורה מוחשית ולא מופשטת.
טיפ: טיימר שעון “עוגה” או "שעון חול" שמראה את הזמן שנשאר.
סביבה מסודרת וצפויה יצירת “רוטינות קבועות”
לכל פריט יש מקום קבוע.
פחות עומס = פחות הצפה.
רצף עקבי מקל על תכנון תנועה, הפחתת עומס וקבלת תחושת שליטה.
לתת לילד נקודת התחלה אחת
הקושי העיקרי הוא להתחיל.
תנו לו רק את הצעד הראשון:
“תלבש את החולצה, אני איתך”.
לצמצם גירויים סנסוריים בזמן התארגנות
פחות רעש, פחות צעצועים, פחות תנועה.
ללמד אסטרטגיות דיבור פנימי
במילים פשוטות:
“מה אני עושה עכשיו?”
“מה השלב הבא?”
טיפ: אפשר לתרגל יחד בקול.
לא למהר לצעוק או להעיר
רוב הילדים לא “עושים דווקא”.
הם באמת נאבקים.
תגובה רגועה מווסתת את כל המערכת.
תרגול מוטורי
תרגול מוטורי ספציפי למטלה.
למשל בארגון של התיק, כיצד אני מניח את הידיים על מנת לפתוח את הריצ'רץ' בתיק (יד מקבעת, יד בתנועה), ירידה לפרטים מוטוריים קטנים, על מנת שהילדים ילמדו את המטלה בצורה יעילה.
לתרגל את המטלה הספציפית, בזמנים רגועים שאין לחץ.
לסיכום
התארגנות היא משימה רב מערכתית המשלבת תפקודים ניהוליים, תכנון תנועה, עיבוד סנסורי, ויסות רגשי ועוד.
כאשר ילד או בוגר אוטיסט מתקשה, זה לא עצלנות ולא חוסר רצון, אלא קושי אמיתי במערכת מורכבת.
עם כלים נכונים, תמיכה חזותית, תיווך מותאם, תרגול והבנה, אפשר להפוך את ההתארגנויות היומיומיות למשימות אפשריות, ואפילו להעצים תחושת מסוגלות.
🟢לכל העדכונים בתחום האוטיזם ואירועי המרכז שלנו, הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ השקטה שלנו🟢
