top of page

ילדים אוטיסטים בעלי מילוליות מצומצמת/שאינם מדברים

  • motim51
  • 17 באוק׳
  • זמן קריאה 2 דקות
ree

כ-30% מהילדים האוטיסטים לא מדברים גם לאחר טיפול אינטנסיבי.

ההבנה של הגורם לכך שילדים אלו לא מצליחים לדבר היא מוגבלת היות וקבוצה זו יחסית פחות נחקרת במחקרים של התערבות מוקדמת.

מאמר שפורסם לאחרונה (2025) בדק 194 ילדים אוטיסטים בעלי מילוליות מצומצמת/שאינם מדברים בגילאים (5-8 שנים) ומטרתו הייתה לזהות מהם הכישורים ההתפתחותיים שמנבאים תגובה מהירה להתערבות מוקדמת, ולבחון אילו כישורים משתפרים אצל ילדים שמגיבים מהר.


הילדים עברו טיפול בשני מודלים עיקריים, בשילוב תקשורת תומכת וחלופית לפי הצורך:

DTT – Discrete Trial Training

JASPER – Joint Attention, Symbolic play, Engagement and Regulation

(גישת JASPER - קשב משותף, משחק דמיון, מעורבות חברתית וויסות).


מודל JASPER היא גישת טיפול מבוססת מדע, שעוסקת לעומק בטיפול בקשב המשותף ובשיפור יכולת המשחק.


הילדים עברו הערכות של תפיסה קוגניטיבית, שפה, תקשורת חברתית, ומשחק בתחילת ההתערבות ואחרי 6 שבועות.

רמת השיפור הוערכה באמצעות סולם CGI (Clinical Global Impression), שבעזרתו סווגו הילדים למגיבים מהירים ואיטיים. הסיווג התבסס על התרשמות קלינית כוללת של המטפלים לגבי רמת השיפור החברתית ־תקשורתית של הילד לאחר שישה שבועות של התערבות אינטנסיבית.


ממצאים עיקריים

  • הכישורים הבסיסיים שניבאו תגובה מהירה להתערבות היו:

-קשב משותף יוזמתי (Initiated joint attention)

-רמת ההתקדמות במשחק  (Play mastery)

-גיוון התנהגויות במשחק


  • בקרב הילדים שסווגו כמגיבים במהירות לטיפול, השיפור המרכזי בתקופה הראשונה של ההתערבות היה בשני תחומים:

-כישורי בקשה (Requesting skills)

-קשב משותף תגובתי (Response to joint attention)


מסקנות פרקטיות להורים ומטפלים

  • הערכה של קשב משותף ויכולת משחק, מספקת אינדיקציה משמעותית לסיכויי "תגובה מוקדמת" אצל ילדים מינימליים בדיבור.

  • שיפורים ראשונים בכישורי בקשה וקשב משותף תגובתי חשובים במיוחד, ומשקפים אבני דרך קריטיות בתהליך ההתקדמות.

  • מנתונים אלו עולה שחשוב לעקוב לא רק אחרי שינויים במדדים תקניים (קוגניציה/שפה), אלא לתת דגש ליכולות התקשורתיות-החברתיות ולהשתמש בהם להתאמת המשך ההתערבות באופן אישי.

  • מאמר זה מצטרף למידע מצטבר שמדגיש את חשיבות יכולות כגון קשב משותף ויכולות משחק כמיומנויות בסיס לפיתוח שפה. מומלץ לבצע הערכה מקיפה ויסודית של יכולות אלה בדגש על ילדים אוטיסטים ולבנות תוכנית טיפולית מסודרת לפי השלבים ההתפתחותיים ביכולות אלה.


למאמר המלא:


🟢לכל העדכונים בתחום האוטיזם ואירועי המרכז שלנו, הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ השקטה שלנו🟢

 

 
 
 

תגובות


© 2019 All rights reserved by Motti Morgan.

 בשביל הכוכב - מוטי מורגן - טיפול באוטיזם

  • w-facebook
  • Twitter Clean
bottom of page