איך הופכים משחק חזרתי לתקשורתי? תיאור מקרה קליני
- motim51
- לפני 7 ימים
- זמן קריאה 2 דקות

היא רק בת 4, עולם שלם טמון בתוכה, אבל מילים עוד אין.
עולמה סובב סביב כדורים עם פרצופים.
היא יושבת ליד שולחן, הכדורים מונחים לפניה, ואצלה? זה לא משחק. זה טקס.
היא מקרבת את פניה לכדור, מתמקדת בעיניים המצוירות שוב ושוב, בפעולה חזרתית וגרייתית.
השאלה הראשונה שצפה ועולה היא:
איך נהפוך את הפעולה הזו למשחק תפקודי?
התשובה לא פשוטה, אבל היא מתחילה במקום אחד, להתחבר לעולמה!
לא לנסות לשנות אותה, אלא פשוט להיות איתה.
במקרה הזה, חיקינו אותה.
לשבת מולה, לקחת כדור עם פרצוף, ולהתבונן בעיניו בדיוק כפי שהיא עושה.
כשהיא שמה לב שמישהו בעולמה מבין אותה, ומחקה אותה, היא מרימה את ראשה.
הקשב המשותף נוצר.
הדרך מהתבוננות למשחק הדדי
כשהיא מבינה שהכדור שלה בטוח, ושאנחנו לא ננסה לקחת אותו או להפסיק את הפעולה שהיא אוהבת, הגיע הזמן לשלב הבא.
בעדינות, ובקשב משותף, לקחתי כדור וזרקתי אותו על הרצפה תוך כדי השמעת קולות וצלילים מהנים.
הראיתי לה שהחפץ המוכר והאהוב עליה יכול להיות הרבה יותר מסתם כלי להתבוננות.
בדרך כלל, במקרים כאלה צריך לחכות, אבל במקרה הזה הילדה הפתיעה.
היא זרקה את הכדורים מהשולחן.
היא חיקתה אותי. הנה! השינוי החל.
המשכנו במעבר הדרגתי:
מהשולחן לרצפה, ומהזריקות החד-צדדיות לגלגול הדדי של כדורים זה לזה.
הפעולה הגרייתית והחזרתית הפכה למשחק הדדי, מלא בקשב משותף.
על הדרך, שיפרנו גם מיומנויות מוטוריות כמו זריקה וגלגול, וחיזקנו את הביטחון העצמי שלה.
אבל השינוי הגדול ביותר הגיע בסוף.
תוך כדי שהיא משחקת ויוצרת איתנו קשר, משהו חדש התחיל לבצבץ.
היא התחילה למלמל הרבה יותר צלילים והברות.
מה בעצם קרה פה?
לקחנו משחק לא תפקודי, חזרתי, טיקסי עם גרייה ויזואלית משמעותית והפכנו אותו לכלי תקשורת.
במקום להתנגד לעולם שלה, נכנסנו אליו.
כשהיינו מספיק קרובים כדי להבין אותו, יכולנו להראות לה שיש בו גם עוד דברים.
הדרך לתקשורת פתחה בפניה עולם חדש של הנאה, קשר ויצירה.
האם עם כל הילדים זה יעבוד?
התשובה היא לא.
אבל זו דרך אחת מיני רבות לנסות להגיע לעולמם שלעיתים, חבוי של ילדינו.
בצניעות ובכבוד מתמשך לילדים, נרצה להמשיך לחפש דרכים להגיע אל עולמם.
קשב משותף היא אחת המיומנויות הקדם שפתיות החשובות שעל ילדים לרכוש על מנת שתיווצר שפה.
תרגול שלו בצורה מהנה ומוטיבציונית יכולה לשמש כקפיצה התפתחותית משמעותית בילדים שלנו.
בפעם הבאה שאתם רואים ילד או ילדה שקועים בפעולה חזרתית, נסו להתחבר לעולמם.
אולי תגלו שזה המפתח לדלת התקשורת.
🟢לכל העדכונים בתחום האוטיזם ואירועי המרכז שלנו – הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ השקטה שלנו🟢
תגובות