אבחון אוטיזם בבנות - מאמר מדעי חדש
top of page

אבחון אוטיזם בבנות - מאמר מדעי חדש

  • motim51
  • לפני יומיים
  • זמן קריאה 2 דקות
אבחון אוטיזם בבנות

מאמר חדש המוסיף מידע נוסף על מאפייני בנות אוטיסטיות ומחדד היבטים באבחון אוטיזם בבנות.


המאפיינים האוטיסטיים בבנות פעמים רבות יתבטאו בצורה שונה מבנים ואף יכולים להיות מבלבלים מאוד וקשים לאבחון.


המאמר המרתק שפורסם התמקד בילדות אוטיסטיות ללא מוגבלות שכלית, בגילאי 7 עד 15 שנים

ובחן אותן בהשוואה לילדות בעלות התפתחות טיפוסית, כדי להבין טוב יותר את דפוסי התקשורת, ההתנהגות וההסתגלות שלהן.

המחקר כלל הערכות נרחבות בעזרת שאלונים תצפיתיים והערכות הוריות במדדים של תקשורת חברתית, התנהגות חזרתית ויכולות יומיומיות.


ההערכות כללו את הכלים הבאים:

Social Communication Questionnaire

שאלון קצר להורים המיועד לסייע באיתור ראשוני של סימפטומים תקשורתיים וחברתיים הקשורים לאוטיזם אצל ילדים.

Autism Diagnostic Observation Schedule

כלי אבחון מובנה מקובל מאוד, בו צוות מקצועי עורכים תצפית ופעילויות כדי לזהות סימני אוטיזם בתחום התקשורת, החברתיות וההתנהגות החזרתית אצל ילדים או מבוגרים.

Vineland Adaptive Behavior Scales

סקאלות המשמשות להערכת התפקוד ההסתגלותי, כלי מדידה סטנדרטי באמצעות ראיונות חצי-מובנים להערכת יכולות יומיומיות, תקשורתיות, חברתיות ומיומנויות חיים חיוניות בתפקוד כללי.


ממצאים עיקריים:

  • ילדות אוטיסטיות ללא מוגבלות שכלית הציגו קשיים חברתיים מובהקים, במיוחד בתחום ההסתגלות החברתית, כאשר מיומנויות תקשורת ושפה (במיוחד יכולת שפתית הבעתית ויכולת כתיבה) היו לעיתים חסרות אך במקרים מסוימים נמצאו חוזקות יחסיות בתחום זה.


  • חלק מהסימפטומים ניכרים יותר בדיווח הורי מאשר בתצפית קלינית מובנית; למשל התנהגויות חזרתיות ודפוסי עניין ייחודיים.


  • נמצא שגם כאשר יש לילדות אלו אינטליגנציה תקינה ואף גבוהה, האתגרים החברתיים קיימים ומבליטים כי ציוני האינטליגנציה אינם ערובה לתפקוד יומיומי מלא.


  • התופעה המכונה מיסוך/מאסקינג/הסוואה, מציינת שבנות מסוגלות להסתיר או לפצות על הסימפטומים שלהן באמצעות אסטרטגיות חברתיות ולפעמים הימנעות, דבר אשר עלול להוביל לאבחון חסר או מאוחר. במיסוך, הבנות מתנהגות בצורה שנוגדת את ההתנהגות הטבעית שלהן כתוצאה מלחץ סביבתי וחברתי.

    דוגמא לתופעת המיסוך יכולה להיות הימנעות מהתנהגות שנועדה לוויסות והרגעה כגון נפנוף ידיים בסביבה חברתית על מנת להתאים לנורמות החברתיות המקובלות.


  • בתקשורת, הילדות האוטיסטיות התקשו במיוחד בניהול שיחה הדדית וביוזמות עם בני גילן, למרות שהיו להן חוזקות יחסיות ביכולת להבין ולהביע רגשות מסוימים.


תובנות ומסקנות:

  • המאמר מדגיש את החשיבות בגישה הכוללת קבלת מידע ממקורות רבים לאבחון בנות אוטיסטיות, המשלבת דיווחים מההורים, מהצוות החינוכי/טיפולי ומתצפיות קליניות תוך מודעות לשוני בתסמינים בין בנות לבנים.

לדוגמא, הסתמכות על תצפית או מפגשים בקליניקה מול מאבחן מבוגר בלבד, עלולות לא להציף את הקושי בניהול שיחה הדדית או יוזמה חברתית עם בני גילן.


  • יחד עם זאת, במאמר ישנה המלצה להתאים עבורן מטרות טיפוליות ייחודיות, בעיקר בתחום החברתי וההסתגלות האישית.

לדוגמא: שיפור מיומנויות חברתיות (כאלה שיעזרו להן ללכת עם הטבע שלהן בצורה שתהיה להן יעילה), פיתוח תקשורת בין אישית, חיזוק היכולת להסתגל לסביבה אישית וחברתית, שיפור הגמישות המחשבתית ושיפור התפקוד היומיומי כדי להעצים את העצמאות ואיכות החיים של הילדות האוטיסטיות .


  • לסיכום, המחקר מוסיף נדבך משמעותי להבנה של המאפיינים של בנות אוטיסטיות ומציע לנקוט גישה מותאמת מגדר שמעמיקה באיתור ובטיפול באתגרים הספציפיים להן.


🟢לכל העדכונים בתחום האוטיזם ואירועי המרכז שלנו – הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ השקטה שלנו🟢


למאמר המלא:


 
 
 

© 2019 All rights reserved by Motti Morgan.

 בשביל הכוכב - מוטי מורגן - טיפול באוטיזם

  • w-facebook
  • Twitter Clean
bottom of page