ישנם מספר תחומים להם חשיבות עליונה בגיל הרך והם מהווים את התשתית להתפתחות של יכולת תקשורתית – חברתית של הילדים.
1. תקשורת לא מילולית – כוללת הבעות פנים, מחוות, תנוחות גוף, קשב משותף ועוד. קשב משותף לדוגמא, חשוב מאוד ללמידה ספונטנית מהסביבה ונמצא כמנבא של יכולת שפתית ויכולת חברתית בגיל מאוחר יותר.
2. חיקוי ורבלי ומוטורי – היכולת לחיקוי הינה כלי למידה חשוב בכל הגילאים. יש מספר סוגי חיקוי: חיקוי אובייקט, חיקוי מחוות, חיקוי תנועות פה ופנים, חיקוי קולי (ורבלי). חשוב לעבוד עם הילד על כל הסוגים על מנת להגביר את יכולת הלמידה שלו.
3. תקשורת מילולית – כוללת שני מרכיבים. הפקה של שפה והבנה של שפה.
4. מיומנויות משחק – משחק הוא אחד הכלים הכי חשובים דרכם ילדים לומדים על העולם בגיל הרך. משחק יכול להתבצע לבד או להיות חברתי עם שותף אחד או יותר. משחק יכול להיות פשוט, פונקציונלי או דמיוני. השאיפה שלנו תהיה להגדיל את המורכבות, המגוון והיוזמות הספונטניות למשחק והכי חשוב לשמור על ההנאה.
5. מיומנויות של אינטראקציה חברתית – פעמים רבות הילדים מצליחים להציג יכולת תקשורתית טובה עם המבוגר, שכן המבוגר רגיש ומתאים את הקצב והשפה כך שהילד יבין. לעומת זאת, לעיתים, הפערים צפים כאשר הילד נדרש באינטראקציה עם בניי גילו. לכן, ישנה חשיבות עליונה של תרגול אינטראקציה של הילדים גם עם בני גילם.
✅מומלץ שכל תוכנית טיפולית באוטיזם בגיל הרך תכלול מטרות הנוגעות בתחומים הנ"ל במידה והילדים מציגים עיכוב או שיבוש במיומנויות אלו ביחס לבני גילם.
Comments