לילדים אוטיסטים, תהליך הגמילה מטיטולים והמעבר לשימוש בשירותים יכול להיות מאתגר בכל רמות התפקוד, אך עם הכנה נכונה והתאמה אישית, אפשר להקל עליו ולהפוך אותו לתהליך מוצלח.
עיכוב בתהליך יכול לנבוע מקושי במודעות לצרכים, מחרדה, מקשיי ויסות, מעצירות או התאפקות ועוד. בנוסף, ניסיונות קודמים שלא צלחו, יכולים להשאיר תחושה של בלבול, אצל הילד וההורים כאחד.
הורים רבים מוצאים את עצמם מתמודדים עם קשיים בתהליך והרי אצל ילדים על הרצף, אחד הדברים החשובים והבסיסיים ביותר הוא עקביות, ויחד עם זאת, התאמה אישית לכוחות וליכולות של הילד.
🟡איך מתחילים את תהליך הגמילה מטיטולים לילדים על הרצף האוטיסטי?
השלב הראשון בתהליך גמילה מטיטולים הוא הכנת תשתית ובדיקה של נקודת המוצא ממנה כדאי להתחיל.
1.מעקב ורוטינה🕐: עקביות היא אחד מהדברים החשובים ביותר עבור ילדים על הרצף האוטיסטי.
לכן, מומלץ להחליף טיטול במקום קבוע, כמו בחדר השירותים, וליצור קשר בין עשיית הצרכים לשירותים.
מומלץ שההורים ידברו על עצמם בקול רם ויאמרו מילים ברורות כמו "אני הולכת לשירותים לעשות פיפי" או "אני עושה קקי עכשיו". זה ייתן לילד הקשר ברור בין מילים למעשה.
2.שיפור נראות השירותים🚗🎲: כדאי להפוך את חדר השירותים למקום אטרקטיבי. השתמשו בצעצועים, סמלים או ציורים אהובים, זה יקל על הילד ליצור קשר חיובי עם השירותים.
3.הכנה רגשית וויזואלית👀: במידה והילד אוהב ספרים או סרטונים, העשירו את המאגר שלכם והכניסו לשגרה שלכם הקראת ספרים, צפייה ושיחה על כאלה המתאימים לתהליך הגמילה מטיטולים.
4.הדרגה ועצמאות📈: גייסו את הילד להיות שותף מלא בהחלפות שלו.
הילד יכול להוריד לבד מכנסיים ותחתונים, לזרוק את הטיטול לפח, להתלבש לבד עם העזרה הנדרשת, לשטוף ידיים לבד.
כך האחריות על התהליך תעבור בהדרגה אליו.
בעת ההחלפה המלילו את הדברים: "הרגשת שיש קקי שרוצה לצאת, הקקי יצא עכשיו".
חזקו את הילד שהוא כבר גדול ועצמאי, שהוא מרים לבד, מתפשט לבד.
5.בדקו האם לילד יש מודעות לעשית הצרכים? האם הוא מדווח לפני או אחרי, האם הוא מרגיש אי נוחות כאשר הטיטול מלוכלך? האם הוא עושה צרכים בשעה קבועה? מסתתר במקום קבוע או עומד בתנוחה קבועה?
במידה וכן, דברו על כך והעלו את זה למודעות שלו.
"כל יום אחרי ארוחת הצהרים אתה עושה קקי.. עוד מעט תלמד לעשות קקי בשירותים, כמונו".
🟡איך מתקדמים עם תהליך הגמילה מטיטולים לילדים על הרצף האוטיסטי?
כאשר רוצים להתחיל בגמילה והתהליך מתקדם, נעבור לשלב מעקב מדויק יותר.
1.בדיקות יובש💦: יש לבדוק את הטיטול ולראות כל כמה זמן הטיטול רטוב, ובעצם, האם הילד יודע להתאפק. מומלץ לשתף את הילד בתהליך הזה.
2.שימוש בסיפור חברתי מותאם אישית לילד📕: לאחר שיש לנו מידע, נוכל להכין לילד כלי עזר חשוב, הסיפור החברתי.
סיפור חברתי מכיל את תמונתו של הילד, ומאפייני הגמילה האישיים שלו.
הסיפור החברתי מספק תמיכה חזותית ותמיכה רגשית לתהליך, ניתן לחזור ולספר אותו במהלך היום.
מומלץ כי לסיפור החברתי יהיה עותק בכל סביבה משמעותית לילד. הבית, הגן וכו'.
הסיפור מתאר את התהליך ויוצר קשר אישי יותר אל הילד. הילד הופך למעורב יותר ופעיל יותר והתהליך נוכח לא רק בזמן עשיית הצרכים.
3.דפי מעקב🗓: להורים עוזרים לנו בתיעוד שלב אחרי שלב וקבלת החלטות במהלך הגמילה.
✅כאשר התשתית מוכנה, הילד מודע לכך שבקרוב יהיה שינוי, אנחנו מכירים את ההרגלים שלו, עבדנו על עצמאות ועל יצירת קשר רגשי של הילד לתהליך, יש לנו עזרים למבוגרים (דפי מעקב) ועזרים לילד.. מתחילים!
איך בדיוק עושים זאת, מה עושים עם עצירות פתאומית שמופיעה? למה הוא משתין פתאום ממש כל רגע ולא מתאפק? מה עושים עם סירוב מוחלט לשבת על האסלה?
נוכל להרחיב בפגישה אישית ולהתאים לכל ילד את התהליך שלו.
לפרטים נוספים: https://shorturl.at/9yiHp
074-7060411
054-4679996
Comments