top of page
motim51

פיתוח כישורים מוטוריים אצל ילדים אוטיסטים🏋️‍♀️🤸

Fundamental motor skills (FMS)


הכישורים המוטוריים הבסיסיים (FMS) מהווים את אבני היסוד לתנועות מתקדמות יותר כמו מיומנויות ספורט, משחקים ופעילות גופנית.

בנוסף, שליטה בכישורים אלו יכולה לתרום להתפתחות קוגניטיבית וחברתית אצל ילדים.


🟣מיומנויות ה- FMS כוללות:

1. תנועה ממקום למקום 🤸‍♂️ - כמו הליכה, ריצה, קפיצה, טיפוס ועוד.


2. שליטה באובייקטים ⛹️‍♀️ - כמו זריקה, תפיסה, גלגול, בעיטה וכדומה.


🍼תקופת הגיל הרך היא שלב קריטי בלמידה ופיתוח הכישורים המוטוריים, ולכן חשוב שמסגרות חינוכיות יספקו לילדים לא רק את ההזדמנויות לעסוק בפעילות מוטורית, אלא גם תכנים להדרכה ופיתוח מיומנויות אלו.


מחקרים מצביעים על כך שמשחק חופשי בלבד אינו מספיק כדי לשפר כישורים מוטוריים, ולעיתים אף מביא לתוצאות נמוכות בהשוואה לילדים שקיבלו תוכניות פיתוח מוטורי מכוונות.


ישנן עדויות רבות המעידות על עיכוב ופערים משמעותיים בכישורים מוטוריים גסים ועדינים בקרב ילדים עם אוטיזם (ASD) בהשוואה לילדים נוירוטיפיקליים.


🟣ההבדלים נראים כבר בגיל הרך:

לדוגמה, מחקר שנערך בשנת 2022, כלל 210 פעוטות עם אוטיזם בגילאי 18 עד 36 חודשים מצא ש-59.5% מהם סבלו מפער במוטוריקה הגסה, ו-82.5% מהם סבלו מחסר במוטוריקה העדינה.


🟣הקשיים והפערים נמשכים גם לאורך ההתפתחות:

לדוגמה, מחקר השווה את יכולות המוטוריקה הגסה של 25 ילדים עם אוטיזם בגילאי 9-12 שנים ומצא שהילדים עם אוטיזם מפגינים לא רק עיכוב אלא גם חסרים משמעותיים בכישורים אלו.


מחקר נוסף השווה בין ילדים עם אוטיזם, ADHD וילדים נוירוטיפיקליים בגילאי 6-10 שנים, מצא שהילדים עם אוטיזם ו-ADHD השיגו תוצאות נמוכות יותר משמעותית במבחני תנועה לעומת קבוצת הביקורת.


ממצאים אלה מצביעים על פערים עקביים ומשמעותיים בכישורים המוטוריים הגסים והעדינים בקרב ילדים עם אוטיזם.

לעיכובים אלו יש השפעה על התפקוד החברתי, הקוגניטיבי והפיזי של ילדים עם אוטיזם לאורך כל שלבי ההתפתחות.


📍בשורה התחתונה, חשוב לשים לב להיבט המוטורי כבר מהגיל הרך, להיבדק על ידי איש מקצוע מיומן שיאבחן ויאתר את הקשיים ויבנה תוכנית טיפולית מסודרת על מנת לסגור את הפערים והקשיים על מנת שהילד יהיה פנוי יותר ללמידה אקדמית וללמידה חברתית בגן ובבית הספר.

2 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page