top of page
motim51

מעברים אצל ילדים על הרצף האוטיסטי🌓☀️⛈-





🟡כולנו מתנסים במעברים בחיי היום יום שלנו. חיי היום יום מורכבים ממקטעים שונים, אשר מתנהלים ברצף, לרוב מהיר מאוד, ובעצם יוצרים שגרה יומיומית מתמשכת.


🟡עבור רובינו, המעבר בין אותם 'מקטעים' מתנהל בצורה חלקה מאוד. נוצרת שגרה יומיומית, המעברים בין המקטעים, הופכים להיות זניחים וכמעט בלתי מורגשים.


לפעמים אפילו לומדים לנצל אותם לשיחות, או להפוגות של שקט בזמן הנסיעה ממקום למקום למשל.


🟡גם ילדים, לרוב מצליחים להתנהל במעברים בצורה מווסתת ולעבור בין זמן בית לזמן בית ספר או גן, בין זמן הארוחות לזמן שיעורי הבית וגם במסגרת עצמה, לעבור בין שיעורים להפסקות, בין זמן חצר לזמן ארוחה וכד' בצורה זורמת ורגועה.


🟡תחושת בטחון ושייכות למקומות בהם אנו מבלים את רוב זמנינו, היכולת לצפות מראש את סדר היום, היכולת לתקשר קשיים שונים עם ההורים או הצוות החינוכי, גמישות מחשבתית ומסוגלות לשאת שינויים – עוזרים מאוד לילדים לצלוח מעברים בצורה חלקה.


🟡ילדים אוטיסטים רבים, בגילאים שונים וברמות תפקוד שונות מגלים דפוסי התנהגות נוקשים, סובלים מרמות חרדה גבוהות, מקושי משמעותי לתקשר קשיים עקב קושי להפיק שפה, להשתמש בתקשורת חליפית, או להביע במילים תחושות ורצונות בצורה יעילה.


🟡ילדים אלו מנסים להיצמד לשגרה וליצור טכסים קבועים אשר יקלו עליהם.


כמו כן, לילדים רבים יש שונות נוירולוגית, וקושי לארגן את הגירויים הרבים שבסביבתם, החשיבה שלהם מקוטעת, הגירויים החיצוניים והפנימיים מציפים מאוד.


בנוסף, לילדים רבים נדרש זמן עיבוד ארוך יותר להפנמת שינויים.


משום כך, כל שינוי, ולו קטן, גורם לעליה בלחץ, לעליה בחרדה ועקב כך אנו עלולים להיתקל בבעיות התנהגות ובתגובות מוקצנות.


נרגיש סרבנות לסיים פעילות אחת ולבצע מעבר אל הבאה אחריה, תגובות חזקות כאשר נוסעים במסלול שונה אל יעד קבוע או כאשר יש שינוי בצוות הנוכח במסגרת באותו יום.


🌠מבחינת הילד, אין ודאות שהדברים ימשכו במסלול בו יוכל להתמודד, אם הדברים אינם כמצופה וכמוכר. תחושה כזו היא מפחידה מאוד.🌠


🟡הנטייה להיצמד לשגרות וטכסים, יכולה להוסיף ממד של רוגע ושיתוף פעולה להתנהלות היום יומית, של הילד, וקיים רצון לשמור ככל האפשר על המוכר והידוע.


יחד עם זאת, לעולם לא נוכל לשלוט בכל המשתנים, ולהעלים שינויי מזג אויר, פקקי תנועה, שינויי כוח אדם או לוח זמנים של טיפולים במסגרת.


🟡כדי להקל על הילד ועל המשפחה את הקושי במעברים, ניתן לחלק את המשימה לחלקים עליהם יש לנו יותר שליטה, ועל כאלו שהם מחוץ לשליטתנו.


חשוב לתרגל גם שינויים, אך על מנת לצאת מהמסגרת הקבועה יש קודם לכן לבסס את המסגרת הקבועה.


🟡ישנם מספר כללים והרגלים אותם ניתן לשקול להכניס לשגרת היום יום והם יעזרו לילד לצלוח מעברים שונים, להפחית חרדה ובעצם לשפר את איכות החיים של ילדים אוטיסטים ומשפחתם:


✅הכינו סדר יום קבוע, אך מודולרי ונתון לשינוי, באמצעי חזותי המתאים לילד. שימוש בסמלי תקשורת, סדר יום כתוב במשפטים קצרים, שעון אשר חלקים בו צבועים והצבע מסמל זמן סיום, שעון חול שניתן להפוך, חץ שניתן להעביר מפעילות לפעילות.

הקדישו זמן למעבר על סדר היום/השבוע, יחד עם הילד, ולהפנמה של הצפוי לו.


✅הכינו את הילד מראש – הטרמה.

הטרמה פרושה לתת לילד הכנה ברורה למה קורה היום/בקרוב, והסבר רגוע על מוקדי קושי צפויים. "עכשיו ניסע לגן והיום לא תהיה הגננת הקבועה. במקומה תפגוש את.."


✅התראה לפני צורך בהפסקה ושינוי. לפני סיום פעילות, תנו לילד התראה. "עוד 5 דקות נסיים לאכול ונלך להתקלח. עוד 10 דקות נגמר זמן המסך." השתמשו בעזרים משמעותיים לילד. שעון שמצלצל למשל.


✅השתמשו בסמלים חזותיים ותרגלו שימוש בתרשים זרימה פשוט בסמלים. "עכשיו – שם/תמונת הילד- משחק. אח"כ – אתה – מתקלח . אח"כ – אתה – הולך לישון."


✅אתם מחליטים❗️❗️ - כאשר אתם קובעים שהגיע הזמן, הראו את סמלי העזר וקבעו עובדה. הילד לא מחליט. אתם כן.


✅תרגלו מסלולים שונים לנסיעה. לא בזמן לחוץ.

הסבירו לילד: "היום ניסע לסבא וסבתא מכביש אחר. זה יהיה שונה. אנחנו נהיה יחד ובסוף נגיע לאותו מקום."

הצביעו על סימני דרך. "נראה את המגרש, המכולת, ואז נגיע לרחוב שאתה מכיר."


✅רק שינוי אחד. כאשר הילד מתחיל משהו חדש: טיפול, שינוי בבית, מעבר דירה, נסו לשמור על עקרון של 'רק שינוי אחד'. תנו לו להיחשף לדברים בצורה הדרגתית. הניחו לו לראות את הבית החדש מספר פעמים בלי להיכנס. הניחו אביזר חדש בטיפול רק לשם התבוננות ויצירת עניין. תנו לילד את הזמן שהוא זקוק לו לעיבוד החוויה החדשה.


✅צרו מאגר של דברים שמסייעים לילד להירגע כאשר הוא מוצף או מפחד. לכל ילד תחומי עניין שיכולים לעזור. לילד אחד יעזור שיר קבוע . לילד אחר יעזור להחזיק חפץ מעבר אשר יצור עבורו קשר מוחשי בכל המעברים. נסו להבין מה עוזר לילד ושמרו את העזרים האלו בהישג יד.


סיפור חברתי📗 המתאר מצב של בעיה ודרך לצלוח אותה, יעזור במקרים רבים.


🟡ככל שהילד ילמד להחזיק שגרה קבועה ולהרגיש בטחון בתוך גבולות ברורים 💥שהמבוגרים המשמעותיים בחייו יציבו עבורו💥, ויכיר את העובדה, ששינויים הם דבר שקורה, אך ניתן לצלוח אותם ואז השגרה חוזרת, כך יפחתו התדירות והעוצמות של הקושי.


🟣מוזמנים לשתף אותנו איך זה עובד או לא עובד אצלכם🟣

11 צפיות0 תגובות

header.all-comments


bottom of page